Kwintet smyczkowy złożony z muzyków Filharmonii Wiedeńskiej zagra 6 listopada o godz. 19.00 320 metrów pod ziemią w strefie K8 w Kopalni Guido w Zabrzu. To tu, gdzie wszystko się zaczęło, XII Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 – niczym Feniks z popiołów symbolicznie odrodzi się w tej niezwykłej przestrzeni. Symboliczne będzie nie tylko miejsce, ale i program – złożony z tych samych kompozycji, które zabrzmiały w 2013 roku podczas inauguracji pierwszej edycji Festiwalu, w obecności Patrona, w ramach obchodów jego 80. urodzin. Słynący z wyjątkowej jakości brzmienia wiedeńscy muzycy uraczą publiczność niezwykle melodyjnym i wręcz porywającym do tańca arcydziełem muzyki kameralnej – kwintetem G-dur Antonína Dvořáka – oraz metaforyczną podróżą w świat dzieciństwa Pendereckiego, jego kwintetem „Kartki z nienapisanego dziennika”, którego polska premiera odbyła się właśnie tu, w Zabrzu, dwanaście lat temu. Dodatkową atrakcją będzie wykonanie arcytrudnego, wirtuozowskiego „Duo concertante” na skrzypce i kontrabas tego kompozytora.
Dzień II
Feniks. Kartki z nienapisanego dziennika
W programie
- Krzysztof Penderecki – Duo concertante na skrzypce i kontrabas
- Krzysztof Penderecki – Kwintet Kartki z nienapisanego dziennika
- Antonín Dvořák – Kwintet smyczkowy G-dur op.77
Allegro con fuoco / Scherzo. Allegro vivace / Poco andante / Finale. Allegro assai
Wykonawcy

Jurek Dybał – kontrabas
Ceniony dyrygent, animator życia kulturalnego i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich.
Dyryguje takimi orkiestrami jak: Beethoven Orchester Bonn, Radio Symphonie Orchester Wien, Tonkünstler Orchester, Wiener Kammer-Orchester, Wiener Concert-Verein, Stuttgarter Kammerorchester, Bayerische Kammerphilharmonie, Orkiestra Filharmonii w Monte Carlo, Teatro di San Carlo w Genui, Orchestra Sinfonica Siciliana, Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii w Brnie, Orkiestra Filharmonii w Zagrzebiu, Orkiestrami w Korei Południowej m.in w Daejeon in Cheonan, Concerto Köln, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Śląska Orkiestra Kameralna, Leopoldinum i Orkiestra Symfoniczna NFM oraz orkiestrami filharmonii w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Gdańsku czy też Operą Śląską i Operą Krakowską.
Dyrektor Artystyczny i pierwszy dyrygent Camerata Vienna Milano ekskluzywnej orkiestry kameralnej łączącej muzyków dwóch legendarnych orkiestr Filharmoników Wiedeńskich oraz mediolańskiej La Scali.
Dyrektor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia w latach 2014–2022. W ostatnich latach objął kierownictwo merytoryczno-artystyczne nad rezydencją Orkiestry NUSO z Charkowa w Polsce pod opieką NIMiT i Katowice Miasto Ogrodów oraz związał się z Radomską Orkiestrą Kameralną jako jej pierwszy dyrygent.
Repertuar operowy dyrygenta obejmuje dzieła kompozytorów od Telemanna, Glucka i Mozarta, przez Donizettiego, Pucciniego, Dvořáka, Straussa; do współczesnych unikatów Frieda i Nymana. Poprowadził produkcję Opery Wiedeńskiej Kinderring. Dyrygował m.in. pierwszym polskim wykonaniem Adagia na smyczki i Muzyki na smyczki, flety proste, marimbę i perkusję Krzysztofa Pendereckiego oraz uczestniczył w prawykonaniu kwintetu Kartki z nienapisanego dziennika, jak również Duo concertante tego kompozytora. Dyrygował też polską premierą (w serii światowych prawykonań) jego Concertino per tromba e orchestra.
Album z nagraniem tego utworu dla Sony Classical otrzymał prestiżową nagrodę International Classical Music Award. Dybał objął również kierownictwo muzyczne nad owacyjnie przyjętym wystawieniem opery Ubu Król Pendereckiego w Operze Śląskiej.
Jest też pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu. Artysta oddał muzyczny hołd swojemu Mistrzowi w trakcie oficjalnych uroczystości pogrzebowych dyrygując jego kompozycjami. Wśród najważniejszych wydarzeń związanych z twórczością Pendereckiego po jego odejściu należy zaliczyć pierwsze światowe wykonanie Fragmentów Opery Fedra Krzysztofa Pendereckiego w autorskim opracowaniu dyrygenta z orkiestrą Filharmonii Narodowej.
Jurek Dybał jest dwukrotnym laureatem Nagrody Muzycznej Fryderyk, laureatem nagrody Prezydenta Miasta Bytomia, Złotej Maski, Nagrody Prezydent Zabrza oraz Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy dyrygent operowy. Jako dyrygent Prowadzi również działalności edukacyjną na Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach realizując we współpracy z Michałem Znanieckim przedstawienia operowe z udziałem młodych wykonawców.

Stefan Gartmayer – wiolonczela
Stefan Gartmayer urodził się w 1974 roku w Wiedniu. Studiował grę na wiolonczeli oraz kompozycję w Wiedniu, Akwizgranie, Fryburgu i Brescii,…
pod kierunkiem Hedy Feierl, Tobiasa Kühne, H.C. Schweikera oraz Mario Brunello.
W 1999 roku zadebiutował jako pierwszy wiolonczelista w Orkiestrze Symfonicznej Radia Wiedeńskiego (RSO), a w 2001 roku objął tę samą funkcję w Symfonicznej Orkiestry Radiowej we Frankfurcie.
W latach 2002–2007 był pierwszym wiolonczelistą Orkiestry Gewandhausu w Lipsku. Od 2007 roku jest członkiem Orkiestry Wiedeńskiej Opery Państwowej, a w 2010 roku został przyjęty do Stowarzyszenia Muzyków Filharmonii Wiedeńskiej, stając się pełnoprawnym członkiem orkiestry. Dodatkowo, w latach 2015–2023, był także członkiem Hofmusikkapelle.
Stefan Gartmayer występował jako solista m.in. z Orkiestrą Brucknera w Linzu, Wiedeńską Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą Kameralną Szombathely, z którą nagrał I Koncert wiolonczelowy Ignaza Pleyela w 2017 roku.
Jego działalność artystyczna obejmuje koncerty kameralne i solowe w Europie, Azji, Ameryce Północnej oraz Południowej. Jest członkiem różnych zespołów filharmonicznych, takich jak PhiliTango z Erikiem Schagerlem (2009–2017), Küchl-Quartett (2020–2024) oraz Wiener Ring-Ensemble (od 2020 roku).
Jako wykładowca prowadził zajęcia m.in. na Festiwalu PMF w Sapporo, w Mistrzowskich Kursach w Gutenstein oraz w Akademiach Wiedeńskich Filharmoników.
Jest autorem licznych nagrań płytowych oraz radiowych, w tym dla wytwórni Berlin Classics (2006) oraz IPG (2017).

Patricia Hood-Koll – skrzypce
Urodzona w 1988 roku w Wiedniu Patricia Hood-Koll rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w wieku 3 lat pod okiem swojego ojca.
Urodzona w 1988 roku w Wiedniu Patricia Hood-Koll rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w wieku 3 lat pod okiem swojego ojca – altowiolisty Filharmonii Wiedeńskiej. Już od piątego roku życia kształciła się u prof. Eugenii Polatschek na Uniwersytecie Muzycznym oraz w Konserwatorium Wiedeńskim (obecnie MUK – Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien).
W latach 2010–2011 kontynuowała naukę u prof. Floriana Zwiauera w MUK, a następnie rozpoczęła studia magisterskie pod kierunkiem prof. Anke Dill na Hochschule für Musik w Stuttgarcie. Uczestniczyła także w licznych mistrzowskich kursach prowadzonych przez Lewisa Kaplana (Juilliard School of Arts, Nowy Jork).
W 2006 roku ukończyła wiedeńskie Liceum Muzyczne (Musikgymnasium Wien).
Patricia jest laureatką wielu pierwszych nagród i wyróżnień konkursu „Prima la Musica”, a w 2001 roku zdobyła I nagrodę oraz nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Barletcie (Włochy).
Jako solistka występowała z orkiestrą Liceum Muzycznego w wiedeńskim Konzerthausie, z węgierską orkiestrą podczas Międzynarodowych Dni Schubertowskich oraz podczas serii koncertów na Słowacji.
Wraz z Orkiestrą AOV w Wiedniu wykonała „Zigeunerweisen” Sarasate’a. Następnie wystąpiła solistycznie podczas Festiwalu w Wiedniu, czego efektem była rejestracja koncertu na płycie CD. Nagrała również kwartet do filmu o Mozarcie (emisja w ARTE i ORF).
W ramach cyklu „Musica Juventutis” zadebiutowała w 2005 roku jako solistka w Schubertsaal wiedeńskiego Konzerthausu. W tym samym cyklu została zaproszona do udziału w koncercie kameralnym w Mozartsalle. Kolejny recital solowy dała w 2008 roku.
Występowała jako solistka i kameralistka m.in. podczas wydarzenia charytatywnego „Licht ins Dunkel” w zamku Kittsee. Razem z ojcem i siostrą koncertowała w Musikverein w Wiedniu, Pałacu Eschenbach, Radiokulturhaus ORF, Klagenfurcie oraz w Stanach Zjednoczonych.
Od 2007 roku pracowała jako muzyk doangażowany w Wiedeńskiej Operze Państwowej, a od 2008 roku również z Filharmonią Wiedeńską.
W 2011 roku wykonała Koncert A-dur Mozarta podczas „Wiedeńskiego Tygodnia” w Warnie (Bułgaria). W tym samym roku ukończyła studia licencjackie z wyróżnieniem w MUK.
Od września 2012 roku jest członkinią zespołu Wiedeńskiej Opery Państwowej oraz Filharmonii Wiedeńskiej.
W 2013 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w Stuttgarcie i zagrała recital skrzypcowy w Metallener Saal Musikverein w ramach cyklu „Young Musicians”. W tym samym roku odbyła trasę kameralną w Japonii z Trio Koll, gdzie również jako solistka wykonała „Sinfonia Concertante” Mozarta w duecie ze swoim ojcem – transmitowane na żywo w telewizji.
W 2014 roku wystąpiła z Küchl-Quartett w Brahms Saal oraz w Mozarthaus w Wiedniu, a także zagrała koncerty kameralne z Trio Koll w Gläserner Saal Musikverein.
Rok 2015 przyniósł kolejne zaproszenia do koncertów z Trio Koll w Gläserner Saal, w ramach cyklu „Philharmonische Kammermusik” w Wiedeńskiej Operze Państwowej oraz podczas „Philharmonische Verführung” w ORF Radiokulturhaus. Występowała również w mediolańskiej La Scali z kameralistami i swoim ojcem, grając na „Mozartowskich skrzypcach” z Mozarteum w Salzburgu. W październiku wykonała „Sinfonia Concertante” Mozarta w Linzu z Sinfonią Christkirchen.
W 2016 roku objęła stanowisko jednej z prowadzących grupę drugich skrzypiec. Uczestniczyła w kolejnych koncertach kameralnych z Trio Koll oraz z zespołem „Trumpet and Strings” wraz z filharmonikami. Z oboma zespołami wystąpiła w filmie pokazanym podczas przerwy Koncertu Noworocznego.
Od 2018 roku Patricia łączy działalność artystyczną z macierzyństwem. Obecnie, oprócz pracy w Filharmonii Wiedeńskiej, koncertuje również z różnymi zespołami kameralnymi.

Thomas Küblböck – skrzypce
Urodzony 3 października 1987 roku w Grazu (Austria)
Edukację muzyczną rozpoczął w wieku siedmiu lat, pobierając pierwsze lekcje gry na skrzypcach w Szkole Muzycznej w dzielnicy Hernals.
Od 2001 roku kształcił się pod kierunkiem prof. Josefa Hella na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Performatywnych w Wiedniu. W 2006 roku ukończył wiedeńskie liceum BG8 „Piaristengymnasium”.
Jest laureatem licznych nagród w regionalnych i ogólnokrajowych konkursach „Prima la Musica”, a także wielokrotnym stypendystą Fundacji Angeliki Prokopp przy Filharmonii Wiedeńskiej w ramach Festiwalu w Salzburgu.
Współpracował jako muzyk doangażowany z Orkiestrą Wiedeńskiej Opery Państwowej, Filharmonią Wiedeńską oraz zespołem Hofmusikkapelle. Od 2013 roku jest członkiem grupy pierwszych skrzypiec Opery Wiedeńskiej, a od 2016 roku członkiem Filharmonii Wiedeńskiej.

Martin Lemberg – altówka
Edukację muzyczną rozpoczął pod okiem ojca. W wieku sześciu lat rozpoczął przygotowawczy kurs skrzypcowy na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu, kształcąc się pod kierunkiem asystentów prof. Michaela Frischenschlagera.
Od 1983 roku studiował altówkę na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu, a następnie w Konserwatorium Wiedeńskim w klasie prof. Karla Stierhofa i prof. Hansa-Petera Ochsenhofera. Studia ukończył z wyróżnieniem w 1991 roku.
W sezonie 1989/1990 objął stanowisko prowadzącego grupę altówek w orkiestrze Volksoper w Wiedniu. Od września 1990 roku jest członkiem Orkiestry Wiedeńskiej Opery Państwowej, a od 1994 – Filharmonii Wiedeńskiej. Od 2006 roku związany jest również z wiedeńską Hofmusikkapelle.
W 2022 roku otrzymał tytuł honorowy „Professor” nadany przez Prezydenta Federalnego Austrii.