To był niezwykle inspirujący tydzień we włoskim Turynie dla naszego Muzeum! Podczas Letniej Szkoły pn. „Włączenie elementów dziedzictwa lokalnych społeczności dla zwiększenia odporności na katastrofy”, zorganizowanej w ramach projektu Resiliage finansowanego przez UE, nasz zespół prowadził warsztaty dla grupy studentów zagranicznych.
Uczestnicy wypracowali koncepcję projektu zatytułowanego CO-AL(L), adresowanego do dzieci i młodzieży, nawiązującego zarówno do dziedzictwa górniczego, węglowego miasta i regionu, jak i współpracy wszystkich na rzecz jego zachowania
Efektem tego projektu ma być gra na telefon, którą będzie można pobrać za pomocą QR kodu. Uczestnicy gry przemieszczając się na rowerze pomiędzy poszczególnymi obiektami Muzeum i rozwiązując różne zadania, będą zdobywać nagrody i wirtualne monety. Zgromadzone monety będą mogli zrealizować kupując pamiątki w sklepikach muzealnych. Ta gra pozwoli poznać poszczególne przestrzenie instytucji, ułatwi odkrywanie podziemi (dla tych, którzy nie chcą lub nie mogą zjechać w dół). A wszystko to z poziomu rowerzysty, co dodatkowo stanowi doskonałe narzędzie do pogłębiania wiedzy o kulturze górniczej, podane w atrakcyjny dla młodych ludzi sposób.
Przygotowana zostanie także gra w wersji realizowanej na rowerze z udziałem przewodnika, jak również całkowicie zdalnej (z użyciem narzędzi AR) umożliwiające doświadczanie z dowolnej lokalizacji na świecie. Zaproponowano wprowadzenie niewielkiej (na początku) opłaty za włączenie się do gry i pobranie jej na telefon czy tablet.
Uzupełnieniem ma być utworzenie „Młodzieżowego Laboratorium Kultury Górniczej” (Youth Mining Culture Lab YMCL) – grupy roboczej wokół Muzeum. W ramach YMCL młodzież, a także firmy z sektora kreatywnego, organizacje pozarządowe wspierałyby lokalną społeczność poprzez różnego rodzaju działania integrujące, aktywizujące oraz podnoszące wiedzę i świadomość na temat kultury górniczej.
Członkowie międzynarodowej grupy studentów, która w Turynie opracowała te pomysły dla Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu:
- Didar Iskende, Ozyegin University w Turcji
- Gebrekrstos Gidey Gebreegziabher, University of Warsaw
- Hao Mohan, Sichuan University w Chinach
- Hu Yitong, Sun Yat – Sen University w Chinach
- Huang Zimeng, Sapienza University of Rome
- Matilde Deandreis, Politecnico di Torino
- Yağmur Koyuncu, University College London
Dziękujemy Wam! To była przyjemność pomagać Wam w pracy!
Przypomnijmy: zespół Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, zaproszony przez organizatorów, prowadził podczas Letniej Szkoły warsztaty dla międzynarodowej grupy studentów. Była to siódma edycja Szkoły Letniej, prowadzonej przez Politechnikę w Turynie, UNESCO i Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles, w ramach tematu: „Dziedzictwo kulturowe w kontekście: Technologie cyfrowe dla nauk humanistycznych”.
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu w zeszłym roku stało się Stowarzyszonym Laboratorium (CORE Associated Lab) w ramach finansowanego z programu Horyzont Europa projektu Resiliage, który wspiera aktywny udział społeczności i integrację dziedzictwa kulturowego w planowaniu i zarządzaniu kryzysowym. Konsorcjum składa się z 18 organizacji z 10 różnych krajów (głównie Geo Parków UNESCO), pod kierownictwem Politechniki w Turynie. Do projektu oficjalnie dołączyło UNESCO poprzez Biuro Współpracy w Brukseli, które współkieruje inicjatywą Associated CORE Labs.
Politecnico di Torino | UNESCO | SINTEF | VICESSE Research GmbH | Nîmes Université | LOBA | Demir Enerji Danismanlik | Vexiza | Almende | Πανεπιστήμιο Κρήτης - University of Crete | Trondheim Røde Kors | Karşıyaka Municipality | Famenne-Ardenne UNESCO Global Geopark | Geopark Naturtejo Mundial da UNESCO | Escola Nacional de Bombeiros | Cittadinanzattiva APS | Volies